zaterdag 18 april 2015

Misbaksel

Het lijkt Rudolph van Veen van 24Kitchen nooit te gebeuren (stiekem waarschijnlijk ook wel, maar dat zien we nooit), de oven open trekken en ontdekken dat je culinaire hoogstandje een misbakseltje is geworden. Ik had vandaag weer zo'n momentje. Dit was niet zomaar een mislukt taartje, dit was een regelrecht drama.

Het begon vanochtend aan de keukentafel. Omdat er vanavond familie langs komt vroeg mijn moeder of ik iets lekkers wilde bakken. Tuurlijk doe ik dat! Het plan was om een mooie taart van biscuitdeeg te maken gevuld met banketbakkersroom en vers fruit. Niet de eerste keer dat ik dat maak, dus dat moet lukken zou je denken.

Ik begon met de banketbakkersroom. Geen probleem, dat lukte perfect. Toen deze in de koelkast stond te koelen bedacht ik dat het zonde was om al die overgebleven eiwitten weg te gooien. (Voor banketbakkersroom heb je alleen eigelen nodig, dus ik had wat eiwitten over.) Ik besloot hier nog snel wat kleine meringue schuimpjes van te maken. Die kon ik dan mooi bovenop de taart verdelen. Ook dat pakte goed uit. Zie hier het resultaat:


Dus, so far so good, maar nu komt de taart. Ik mixte een mooi luchtig beslagje, plaatste het in de oven en wachtte af. Toen ik door het ovenraampje keek zag ik wel dat het beslag erg rees, maar normaal gesproken is dat juist goed. Niks aan de hand dus, tot ik na 25 minuten een aangebrande lucht rook. Ik opende de oven en zag dat de bovenkant van de taart verbrand was. Tja dat is jammer, maar dat gebeurt wel vaker en is niet zo'n groot drama. Je pakt gewoon een mes en snijdt de bovenkant eraf. Maar daar werd het niet beter op...


Zoals je op de eerste foto ziet lijkt het op het eerste gezicht mee te vallen. Maar toen begon ik te snijden... Hoe meer lagen cake ik eraf sneed hoe meer verbrande stukken er te zien waren. Uiteindelijk had ik een snijdplank vol met brokken en kruimels oneetbare cake. Dat werd dus een enkeltje naar de vuilisbak.

UPDATE: ik weet nu waar het fout is gegaan. Ik heb de taart per ongelijk in de magnetron in plaats van in de oven gezet. Oeps!

Tja, het kan dus niet altijd goed gaan. Gelukkig hebben we de meringues nog...

Liefs,

Hanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten