vrijdag 10 april 2015

(Kruiden)tuintje: update #2

Ongeveer een maand geleden ben ik begonnen met het kweken van een avocadoplant. In dit berichtje liet ik jullie de verzameling avocadeplanten in wording al zien. Ik heb allemaal verschillende methodes uitgetest: avocadopitten op zand, boven water, ontveld, niet ontveld... Nu, een maand verder kan ik jullie vertellen welke methode bij mij het meeste succes opleverde. Conclusie: een gepelde avocadopit boven water hangen werkt het beste. Hierbij de foto's om het te bewijzen:



Zoals je ziet, nog geen wortels of plantjes. Avocadobomen kweken kosttijd en geduld, heel lastig voor mij want als er iets is wat ik niet heb ik het geduld. Maar sinds gisteren begint een van de pitten groei-verschijnselen te vertonen. Een van de avocadopitten is in tweeën gespleten. En nee, dat betekent niet dat het project mislukt is, dat is juist de bedoeling. Eerst splijt de pit in tweeën, daarna groeit er een worteltje uit en als laatste komt er een klein plantje tevoorschijn. Dit was de pit waarvan ik het velletje eraf gehaald had en die ik boven een kopje water heb laten spruiten. Bij mij was dit ook de enige effectieve methode. De pitten die ik namelijk in het zand had gezet zijn van onderen helemaal beschimmeld. Eentje is zelfs bovenop beschimmeld. De pit die ik ook in het water had gehangen, maar die ik niet gepeld had, laat ook nog niet echt veel groei-verschijnselen zien. Ik heb daarom die pit ook maar gepeld. Er is nog enige hoop dat deze ook gaat spruiten.

Conclusie: als je ook een avocadoboom wilt kweken moet je allereerst geduld hebben. Als je dan na al dat lange wachten ook nog resultaat wilt zien kun je de avocadopit het beste ontvellen en vervolgens in het water hangen.

Als er nieuwe ontwikkelingen zijn in mijn avocado kwekerij laat ik het jullie weten.

Liefs,

Hanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten